Wdrożenie programu List przewozowy 9.000 dla dystrybucji

STUDIUM PRZYPADKU
 

WDROŻENIE PROGRAMU LIST PRZEWOZOWY 9.000 DLA DYSTRYBUCJI.
NADAWANIE PRZESYŁEK Z KILKU MAGAZYNÓW, KONSOLIDACJA JEDNYM TRANSPORTEM.

 

CHARAKTERYSTYKA PROFILU KONTRAHENTA

     Firma, ogólnopolski operator logistyczny i dystrybutor towarów, dostarcza do klientów przesyłki z towarami z własnej oferty oraz przesyłki odbierane z innych firm w ramach podpisanych z nimi umów logistycznych. Struktura łańcucha dostaw jest trzypoziomowa: centrum dystrybucyjne o powierzchni około 10 tysięcy metrów kwadratowych, kilkanaście punktów przeładunkowych, sklepy detaliczne i lokalni agenci. Transport realizowany jest na bazie stałych umów z niewielkimi firmami transportowymi. Wynajmowane są duże ciężarówki dostarczające spaletowane przesyłki do punktów przeładunkowych oraz małe furgonetki rozwożące dalej paczki do sklepów i agentów.

Rodzaje dokumentów:

- etykiety logistyczne: dla każdego elementu przesyłki, z indywidualnym numerem oraz z numerem listu przewozowego przesyłki,
- listy przewozowe: dla każdego adresu odbioru, z indywidualnym numerem listu z odcinkami dla nadawcy, przewoźnika i odbiorcy,
- specyfikacje zawartości palet: dla każdej palety, z indywidualnym numerem palety,
- zlecenia wyjazdu: dla każdej ciężarówki odbierającej przesyłki, ze specyfikacją załadowanych numerów listów i numerów etykiet.

Hierarchiczna struktura dokumentów.
Numery drukowane alfanumerycznie i jako kody kreskowe.


STAN PRZED WDROŻENIEM

     Konsolidacja przesyłek odbywa się raz na dobę w wielofunkcyjnym magazynie o powierzchni 10 tysięcy metrów kwadratowych. Transport realizowany jest według schematu: codzienny odbiór przesyłek z magazynów i dostarczenie ich do centrum dystrybucyjnego.
     Codziennie wieczorem do centrum dowożone są przesyłki z kilku magazynów celem posortowania, skonsolidowania na poszczególne kierunki i rozwiezienia do klientów. Każdy transport przyjeżdża z własnymi dokumentami nadania w formie wydruków papierowych i wymaga pracochłonnego sprawdzenia z natury, czy jest zgodny z dokumentami. Następnie przesyłki zostają zarejestrowane w systemie, oklejone etykietami kierunkowymi i posortowane na poszczególne trasy rozwozowe. Po czym następuje przygotowanie dokumentacji wysyłkowej, załadunek i wydanie towaru do punktów przeładunkowych.
     Podstawowa wada tego rozwiązania, którą należało wyeliminować, to wrażliwy na pomyłki, za bardzo czasochłonny i pracochłonny proces przyjęcia dostawy.

OCZEKIWANY EFEKT

     W miejscu nadania, paczki i palety powinny być oklejone etykietami z kodami kreskowymi, które dzięki elektronicznej wymianie danych zostaną potem rozpoznane przez system centrum dystrybucyjnego i pozwolą na identyfikację przesyłki i jej elementów.
Zbiorcza specyfikacja przesyłek załadowanych na ciężarówkę powinna być zarejestrowana (przy pomocy elektronicznej wymiany danych) w systemie centrum dystrybucji, zanim dotrze tam fizyczna dostawa.
     Na wejściu do magazynu centrum dystrybucyjnego sprawdzana jest kompletność dostawy, przez kontrolę ilościową przy pomocy skanerów kodów kreskowych. Niepotrzebne są żadne dodatkowe czynności operatora dotyczące sprawdzania zgodności z wydrukiem, wystawiania dokumentów, czy oklejania przesyłek etykietami.
     Dane do systemu informatycznego powinny być wprowadzane tylko raz, w miejscu nadania przesyłek. Zamiast ponownie wprowadzać dane do systemu centrum dystrybucyjnego należy pobierać je interfejsem z programu do obsługi etykietowania.
     Status dostarczenia przesyłki można śledzić w Internecie. Dostępne są następujące statusy: odebrano z miejsca nadania, dostarczono do centrum dystrybucji, dostarczono do punktu przeładunkowego, dostarczono do sklepu lub agenta, dostarczono do klienta.
     Zaproponowane rozwiązanie powinno posiadać możliwość definiowania uprawnień do poszczególnych funkcji.


ROZWIĄZANIE

W magazynach nadających przesyłki wdrożono program List przewozowy 9.000.

  • Program pozwala w intuicyjny dla użytkownika sposób przygotować dokumenty nadania przesyłki (etykiety paczek, specyfikacje palet, listy przewozowe, zlecenia wyjazdu i inne) i przesłać dane do systemu nadrzędnego.
  • Konfigurowalne wydruki dają możliwość wprowadzania zmian przez uprawnione osoby zleceniodawcy.
  • Prostota instalacji, niewygórowane wymagania sprzętowe i niska cena pozwalają na powszechne stosowanie programu zarówno w małych, jak i dużych organizacjach.
  • Łatwość tworzenia interfejsów pozwala na komunikację z różnymi systemami nadrzędnymi.


KORZYŚCI

  • Skrócono okno czasowe potrzebne na sortowanie przesyłek.
  • Uzyskano większą wydajność Działu Przyjęć.
  • W wyniku skrócenia czasu przyjęcia dostawy dopuszczono późniejszą godzinę graniczną nadania przesyłek.
  • Wyeliminowano pomyłki wynikające z powtórnego ręcznego wprowadzania danych.


DODATKOWE INFORMACJE

Dla zainteresowanych służymy referencjami oraz prezentacją on-line.

Zapraszamy do współpracy.

 

Załączone pliki: 
Tagi: